Jeg startet å samarbeide med Studio Aldo Galleni i mai i år, hans familie har drevet grafikkverksted i flere generasjoner etter at forfedrene mottok en gammel pastapresse fra en landsby i fjellene i Lucca, nabobyen til Pietrasanta. Familien Galleni har jobbet med flere norske kunstnere opp gjennom årene, som for eksempel Inger Sitter, Knut Steen og Ferdinand Finne. I de senere årene er det ytterst få som jobber med grafikk her nede og det er en gjensidig glede at vi har startet samarbeidet. Det har raskt utviklet seg et fruktbart prosjekt for meg her i Toscana, og det har til nå blitt fem turer hit på seks måneder, der vi utvikler og oppdager stadig nye muligheter innen teknikken. Aldo Galleni har aldri jobbet på akkurat denne måten før, med en slik malerisk og koloristisk måte å bearbeide en enkelt plate på med mykgrunns overflate. Jeg kan både konsentrere og fordype meg gjennom tegningen og forske på metalltrykke-metodens utallige muligheter for å skape mitt nye grafiske uttrykk. Nå jobber vi med åtte plater/motiver som skal håndteres som små babyer frem til arkene kan bli trykket et og et. Det er tilfredsstillende å holde dette gamle håndverket i live, langsomt og møysommelig i studioet i foten av marmorfjellene her i Toscana.
Her er litt fakta om teknikken jeg jobber med i Pietrasanta: «Etsning er en form for dyptrykk, der motivet etses inn i trykkplaten ved hjelp av en syre. Syren angriper metallet og skaper fordypninger og ujevnheter i overflaten. Dersom smale spor etses ned i platen, oppstår fine linjer i det ferdige trykket. Metoden antas å være oppfunnet av Daniel Hopfer ca. 1470 – 1536 i Augsburg, Tyskland som eksperimenterte med etsninger og trykk. Han dekorerte rustninger og våpen. Grafikere bruker også etsegrunn (voks) som er så myk at den er følsom for svakt trykk. Mykgrunnen smeltes på den oppvarmede trykkplaten. En valse brukes til å fordele mykgrunnen jevnt utover. Når platen avkjøles vil hardgrunnen (voksen) stivne. Kunstneren kan eksperimentere med ulike typer materialer som kan presses mot etsegrunnen, som tekstiler, fuglefjær eller annet. Mykgrunn er også følsom for fingeravtrykk. Slik oppstår ulike spor eller avtrykk, og nye valører og teksturer oppstår.








